joi, 12 noiembrie 2009

Degustare in orb - Merlot & Cabernet Sauvignon

Da, ati citit bine. Saptamana asta am participat la prima mea degustare oarba, ceea ce (pentru necunoscatori) inseamna ca sticlele de vin au fost atent mascate pentru a nu stii ce bem si a ne forma si exprima parerile inainte de a afla despre ce vin este vorba.

Ideea a apartinut prietenului nostru (spun al nostru pentru ca am participat la acest eveniment alaturi de colegii mei obisnuiti de degustare) Ghenadie Bobeica de la WineRO (apropo, si-au facut si site), care a propus de altfel si vinurile.

Ineditul acestei intalniri nu a fost dat doar de aspectul mentionat anterior, ci si de prezenta lui Mark Dworkin, winemaker-ul de la Bessa Valley.

Deasemenea, tot Ghenadie ne-a adus si cateva fise de punctaj, pe care, desi am cazut de acord ca sunt cam complicate pentru noi, ca incepatori in ale degustarii, pe mine m-a facut sa incerc, tot pentru prima data sa punctez vinurile degustate, asa cum veti vedea mai jos, folosind un sistem relativ consacrat, adica minim 50 si maxim 100 de puncte pentru fiecare vin.

Din fericire, sau mai degraba din pacate, in degustare am regasit un numar incredibil de mare de vinuri nebaubile carora nu am putut sa le acord absolut nici un punct.

Degustarea a cuprins sapte vinuri Merlot si opt Cabernet Sauvignon achizitionate de pe raftul super/hypermarketurilor (mai putin cele de la Bessa Valley), dupa cum urmeaza:

Merlot

Olvis Merlot - 2007 (alc. 11.9%, prod. Vest Pan Mangalia, Colinele Dobrogei): defect de dop. (nu a punctat)

Maiastru - Merlot 2008 (alc. 14.5%, Prod. Crama Oprisor, Dealurile Olteniei): Culoare rubinie, destul de puternica; picioare firave; in nas se simt note prietenoase si usor dulcege de fragi si capsuna; gust placut, dar nu foarte definit; se simte o usoara amareala pe final; tanini netezi; postgust nu foarte lung. (76 de puncte)

Vinul Cavalerului - Merlot - 2006 (alc. 12.5%, prod. SERVE, Dealurile Dobrogei): Culoare palida; nas etilic, defect. (nu a punctat)

Merlot 'General Rascu 1933' - 2006 - (alc. 13%, prod. Tenuta Odobesti, Dealu Mare): Culoare brumarie; nas cauciucat, murdar, cu iz de muraturi. (nu a punctat)

La Cetate - Merlot- 2007 (alc. 13.5%, prod. Carl Reh/Crama Oprisor, Dealurile Olteniei): Culoare bruna; nas de fructe de padure si ceva afumatura; in gura notele baricate tind sa acopere oarecum aromele primare; alcool destul de evident; postgust mediu. (64 de puncte)

Prince Mircea - Merlot - 2006 (alc. 13%, prod. Vinarte, Mehedinti): Culoare rubinie vie; picioare destul de pronuntate; miros de parchet si smoala; gust sumbru, cartonat. (nu a punctat)

Easy by Enira - 2008 (alc. 14.5%, prod. Bessa Valley, Ognianovo, Bulgaria): Culoare frumoasa; olfactiv, se simt note de fructe de padure si un usor iz de menta; gust bland, desi taninii se simt destul de bine; aciditate destul de ridicata; final mediu placut. (75 de puncte)

Cabernet Sauvignon

Maiastru - Cabernet Sauvignon - 2008 (alc. 13.5, prod. Crama Oprisor, Dealurile Olteniei): Culoare caramizie, picioare firave; In nas, se simte un usor iz de vanilie; arome placute, dar nu foarte puternice, acelasi final usor amarui intalnit si la merlot. (66 de puncte)

Vinul Cavalerului - Cabernet Sauvignon - 2007 (alc. 13.5%, prod. SERVE, Colinele Dobrogei): Vinul are o culoare slaba si iz de mercaptan. (nu a punctat)

Beringer - Merlot- 2004 (alc. 13.5%, prod. Beringer, Nappa Valley, USA): Culoare caramizie; dus la nas, vinul pare usor picant, gustul este insa plat si fara final. (52 de puncte)

Sambureti - Domeniile Samburesti (alc. 12%, prod. Domeniile Samburesti, Samburesti - Bolovanu): Arome deranjante de doaga; tanini asprii. (51 de puncte)

Castel Bolovanu 2006 (alc. 12.5%, Vinarte, Samburesti - Bolovanu): Culoare caramiziu-bruna; usor dulceag; usor iz de hartie uda. (52 de puncte)

Barricat Tohani - 2005 (alc. 12%, prod. Oenoterra, Dealu Mare): Note usor picante in nas; usor dezechilibrat; alcoolul este destul de evident; aciditate ridicata; gust de ciorchine de strugure. (53 de puncte)

La Cetate - Cabernet Sauvignon - 2007 (alc. 13.5%, prod. Carl Reh/Crama Oprisor, Dealurile Olteniei): Vinul are o culoare usor bruna si o usoara lipsa de limpezime; nas nu foarte bogat; gustul are note pamantii; final mediu (65 de puncte).

Cabernet by Enira - 2009 (alc. 14.5%, Bessa Valley, Ognianovo): Culoare placuta; picioare fine; nas usor piperat in care se mai simt note de pruna; corpolenta buna; tanini moi; final mediu, usor dulceag; este singurul vin care pare ca inca mai poate evolua. (77 de puncte)

In loc de concluzii...

Asa cum va spuneam inca de la inceput, m-a suprins neplacut numarul mare de vinuri nebaubile. La fel de surprinzatoare mi s-au parut si cele doua La Cetate despre care pana acum am tot avut cuvinte de lauda. In cazul acestora, ca si a altora din lista, am putea da vina pe o stocare proasta. Nu putem insa sa dam toata vina pe comercianti, nu? Ma gandesc ca interesul producatorilor in a oferii clientilor vinul la calitatea lui optima ar trebui sa ii faca pe acestia sa fie mai selectivi sau mai rigurosi cu cei care le vand/stocheaza vinurile in conditii improprii.

Despre Prince Mircea, nu stiu ce sa zic? Imi amintesc ca am baut o astfel de sticla care m-a incantat cu adevarat cu ceva timp in urma, insa ultimele doua sticle pe care le-am incercat au fost dezamagitoare.

Daca numarul mare de vinuri cu defecte au reprezentat partea mai putin placuta, partea frumoasa, din punctul meu de vedere, a fost faptul ca am observat ca, desi degustate in orb, preferintele mele (pentru ca toate cele scrise mai sus nu reprezinta altceva decat impresiile mele personale) au fost foarte apropiate de asteptarile mele, in sensul ca, in eventualitate in care as fi vazut inainte vinurile, predictiile cu privire la clasament ar fi fost foarte aproape de ce am obtinut in urma acestui exercitiu nou pentru mine.

Ce as mai vrea sa adug in incheiere este faptul ca, in decursul ultimilor ani, am cumparat zeci, daca nu chiar sute de vinuri, multe dintre ele din hypermarketuri. Printre toate aceste vinuri am regasit evident si vinuri proaste. Vinuri insa cu defecte atat de evidente ca cele din cadrul acestei degustari, marturisesc ca am avut norocul sa nu intalnesc. Asadar uneori e vorba si de noroc in toata treaba asta.

Nota: Publicat deasemenea si aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu